Trening uHjem

PASIENTHISTORIER

  • Jeg har vært med på gravidyoga kurs og vært på behandling ved Oslo Kvinnehelsesenter. Hyggelige og imøtekommende mennesker der man blir godt tatt i mot.
    Yoga var noe helt nytt for meg, men jeg trivdes svært godt selv om jeg var veldig høygravid mot slutten. Jeg fikk ta ting i mitt eget tempo og instruktøren var god på å tilrettelegge. De siste minuttene der vi skulle slappe helt av var helt nydelige!
    Som gravid han man ofte masse tanker som surrer i hodet - det var godt å få roet helt ned.
    Gikk også på behandling og ble mye bedre - absolutt verdt pengene.
    Lillian 39 år - gravidyoga
  • Jeg husker første gang jeg leste om vaginisme og vestibulitt nettet. Det hørtes så ekstremt ut og fokuset var i all hovedsak at vaginisme gjorde at det ikke var mulig å ha samleie. Jeg hadde ikke problemer med å ha samleie, og tenkte at mine underlivsplager aldri kunne sammenliknes med dette. Jeg slet mye med sopp i underlivet og gikk hyppig til gynekolog i flere år. Ingen av behandlingene jeg fikk hjalp, og med tiden fikk jeg større smerter i klitoris og skjeden. På et tidspunkt sa gynekologen min at jeg hadde vaginisme og vestibulitt. Jeg fikk en henvisning til Oslo Kvinnehelsesenter. Jeg var midt i en travel periode med mye stress og ventet derfor med å bestille time. Etter perioden med mye stress gikk smertene litt over, så jeg tenkte at jeg kanskje ikke trengte behandling likevel. Dette var bare midlertidig, og smertene kom tilbake. Denne gangen var smertene mye verre, og jeg skjønte at dette var noe som ikke kom til å gå over av seg selv. Etter 8 behandlinger har jeg nå ingen plager. Tine og de andre osteopatene er utrolig flinke og jeg kunne ikke fått noe bedre behandling. I tillegg til behandlingen lærte jeg meg hva som trigget mine plager og fikk konkrete råd til hva jeg kunne gjøre for å hindre at smertene kommer tilbake. Stor takk til Oslo Kvinnehelsesenter for hjelpen jeg har fått.
    Astrid 23 år - smerter i underlivet
  • Etter 24 timer med modningsrier hjemme så kom vår skjønne Johanne til verden i kjempefart 2,5 timer etter jeg ble lagt inn på Ullevål, tidlig fredag morgen. Under fødselen var pusteteknikk og avspenning helt avgjørende for at jeg kom meg gjennom! Jeg rakk aldri å få noen smertestillende og er lykkelig for at jeg var så klar over hvor viktig pusten var for å håndtere smertene. "Inn med nesa, ut sakte med munnen" gikk gjennom hodet mitt hele veien (noe mer avansert klarte jeg ikke å mobilisere hjernen til). Selv om jeg til slutt ble rimelig morsk hver gang noen sa "husk det du har lært på yogaen nå" så er jeg veldig glad for at jeg fikk innarbeidet dette gjennom høsten. Det å gå på gravidyoga i tredje trimester var for meg helt fantastisk! Utrolig deilig å røre på kroppen på en måte som føltes riktig for mitt stadium i svangerskapet. Jeg har gledet meg til hver mandag, og mot slutten var det som å få en time til å føle meg som meg selv igjen, når man ellers går rundt og er veldig gravid hele tiden. Synes også at vi fikk et fint fellesskap, og du skaper en veldig god atmosfære! Igjen, tusen takk Inger Line! Jeg er SÅ glad for at jeg rakk å være med på hele kurset, og kommer nok til å dukke opp igjen hos dere 🙂
    Mette 35 år - gravidyoga
  • Tusen takk for et veldig fint kurs. Inger Line er en veldig dyktig og behagelig instruktør. Hver time har vært veldig avslappende og jeg har lært mange fine teknikker og øvelser jeg kan ta med videre.
    Karoline 36 - gravidyoga
  • Jeg har vært med på gravidyoga kurset med Inger Line. Til tross for at graviditeten min ser ganske annerledes ut nå enn da kurset startet, og jeg ikke kommer til å føde på «naturlig» måte, har jeg allikevel fått så mye ut av timene! Mandagen ble noe jeg så frem til, et lite avbrekk fra stress og hverdag.  Inger Line har en fantastisk evne til å skape en ro og behagelig stemning, og jeg merket at jeg slappet av med en gang jeg kom inn i salen. Jeg synes øvelsene vi utførte var gode både for kropp og sinn; de fysiske øvelsene var gode og akkurat passe utfordrende for den voksende kroppen og pusteøvelsene førte til indre ro og en 100% tilstedeværelse i egen kropp. Tusen takk for et nydelig kurs, jeg kommer garantert til å benytte meg av deres tjenester igjen ved neste anledning!
    Anna 34 - gravidyoga
  • I flere år har jeg hatt tilbakevendende plager i nakken som har gitt sterke hodesmerter. Jeg har forsøkt mange typer behandling, men det er osteopati som har blitt min redning de siste årene hos osteopat Helene. Helene behandler hele kroppen og ikke bare der symptomene sitter. Jeg har lært at roten til vondtene ofte sitter andre steder i kroppen enn der det er mest smerter. For å forebygge smertene bestilte jeg PT-timer hos Helene. Vi startet opp i slutten av januar 2020. Helene kjenner kroppen og vondtene mine og la opp treningene deretter. Hun la også opp et eget treningsprogram med strikk som jeg enkelt kunne ta med på jobbreiser, enkle øvelser jeg kunne gjøre på hotellrommet. Nakken ble raskt bedre og smertene forsvant! En drøy måned etter at vi startet treningen sammen, traff covid-19 pandemien Norge for fullt. Mange uker med hjemmekontor ved spisestuebordet stod for tur, og det ble midlertidig slutt på PT-timene med Helene. Ved hjelp av Helenes enkle treningsprogram med strikk, klarte jeg mange uker på hjemmekontor helt uten nakkeplager og hodesmerter.
    Ragnhild 31 år – nakkesmerter og hodepine

NYHETER

PODCAST

2 weeks ago

Oslo Kvinnehelsesenter

▫️PT Mamma▫️

Hos oss kan du trene deg opp etter fødsel med din egen trener og terapeut med treningssalen helt for dere selv – og du kan selvfølgelig ha med deg din lille på økten. Sammen legger dere opp en plan best egnet for deg og din kropp.

På første time går vi gjennom hvordan svangerskapet ditt har vært, fødselen og tiden etter. Vi går også gjennom din tidligere treningshistorie, vondter og din mål. Før vi starter med treningen tester vi om magemusklene dine har vokst sammen og om du har god kontroll på bekkenbunnen din. Vi har fokus på å styrke mors kropp etter svangerskap og fødsel, samtidig som vi lar babyen bli en naturlig del av treningen.

Både svangerskap og fødsel kan være en tøff påkjenning for mors kropp. På barseltrening legger vekt på en trygg opptrening der du skal få god kontroll på bekkenbunn og dyp kjernemuskulatur før vi går videre med tøffere styrketrening.

For mer informasjon og booking av PT gå inn på www.oslokvinnehelsesenter.no eller ring oss på 40092004 for en uforpliktende prat✔️
#barseltrening #mammatrening #mammatid #tryggtrening #opptrening #bekkenbunn #sterkeresammen #nybaktmamma #barseltid #oslokvinnehelsesenter #røa #oslo
... See MoreSee Less

View on Facebook

2 weeks ago

Oslo Kvinnehelsesenter

▫️FUNFACT AMMING OG HORMONER▫️

🧠OKSYTOCIN
For at melken skal komme ut av puppen, trenger kroppen oksytocin. Dette hormonet får melkekjertlene til å trekke seg sammen og setter utdrivningsrefleksen i gang så melken kommer ut av puppen når babyen dier. Siden oksytocinproduksjonen øker ved hudkontakt, kan ammestarten bli lettere av mye nærkontakt og kos med babyen eller noen andre du er glad i. Oksytocin demper stresshormoner som adrenalin og kortisol, og kalles ofte kjærlighetshormonet. I tillegg er det en medvirkende faktor at du stuper inn i ammetåka, da det også gjør at du blir mer opptatt av de nære ting og øker temperaturen i kroppen.

🧠PROLAKTIN
Et hormon som får puppene til å lage melk. Prolaktinet påvirker melkekjertlene til å produsere melk. Jo mer du ammer, desto mer melk produseres det, ettersom prolaktinproduksjonen øker hver gang brystvortene blir stimulert. I tillegg hjelper det deg også med å sovne fortere, noe som er veldig bra etter at du har ammet i nattens mulm og mørke.

Tekst fra boken «PUPP» av @gruekristin

Har du spørsmål eller vansker med amming, tilbyr vår jordmor ammeveidning🤍
#amming #pupp #kvinnehelse #kvinnekroppen #gravid #barseltid #nybaktmamma #jordmor #ammeveiledning #oslokvinnehelsesenter #røa #oslo
... See MoreSee Less

View on Facebook
X