Underlivssmerter

Underlivssmerter

1 av 5 kvinner i Norge sliter med smerter i underlivet. 15% av alle kvinner i Norge opplever smerter ved samleie. Tilstanden blir beskrevet med navn som vulvodyni, vaginsisme og vestibulitt.

Vulvodyni er en samlebetegnelse på smerter i underlivet hos kvinner.

Vaginsime betyr at bekkenbunnsmuskulaturen er stram og øm. Dette vil føre til dårlig sirkulasjon og drenasje til nervene i bekkenbunnen som igjen kan gi svie og smerter i vulva.

Vestibulitt er langvarige smerter i området rundt skjedeåpningen. Smertene utløses ved berøring- ved samleie eller ved tampongbruk. Ved gynekologisk undersøkelse noteres smerteømfintligheten via trykktest med en bomullspinne.

Vanlige symptomer

  • Smerter ved samleie (ved penetrasjon, underveis eller etter)
  • Svie, brennende, stikkende, sår følelse i underlivet
  • Smerter/ubehag ved bruk av stramme klær/jeans
  • Smerter/ubehag ved langvarig sitte
  • Smerter/ubehag ved trening som sykling, løping og tung styrketrening
  • Smerter/ubehag ved berøring, innføring av tampong eller ved å tørke seg etter toalettbesøk

Vanlig relaterte symptomer

  • Hemoroider
  • Smerter ved avføring
  • Hyppig vannlating
  • Fordøyelsesplager (IBS, luft, treg avføring)
  • Smerter ved halebenet

Underlivssmerter

Årsak

  • Vi vet ikke om en enkel årsak for underlivssmerter, men vi ser på totalbelastningen
  • Stramme klær, g-streng bruk
  • Langvarig sitting
  • Anspenthet av mage, lår og setet (holde inn magen, stramme lår, sitte med bena i kors)
  • Mye trening over tid (ridning, løping, sykle, styrketrening)
  • Nedsatt abdominal pust
  • Stress
  • For stor belastning og spenningsnivå i bekkenbunnen og hofter

Myter

  • Smertene dine er psykisk
  • Smertene dine kommer fra et seksuelt overgrep
  • Smertene dine kommer fra p-pillebruk
  • Du må leve med disse smertene resten av livet
  • Du kan ikke føde
  • Du kan ikke ha samleie igjen
  • Du kan ikke bli smertefri

Generelle råd

  • Unngå å sitte med bena i kors
  • Unngå samleie
  • Unngå å spenne muskulaturen i mage, lår og setet i hverdagen
  • Unngå g-streng, generelt stramt undertøy og stramme jeans
  • Unngå det som trigger plagene dine
  • Unngå løp, sykkel og tung styrketrening dersom dette trigger plagene dine
  • Unngå langvarig sitte
  • Pust godt med magen så pusten kommer godt ned mot bekkenbunnen din
  • Massere bekkenbunnsmuskulaturen selv, bruk tommelen på innsiden av sittebensknuten og massere lett
  • Unngå å massere inni skjeden – vi ønsker ikke å trigge symptomene
  • Vær tålmodig, dette er ikke en farlig diagnose og med riktig behandling og veiledning er det stor sjanse for at du kan bli helt symptomfri

Hva gjør du dersom du mistenker at du kan ha vestibulitt eller vaginisme?

  1. Bestill deg en time hos en gynekolog som kjenner godt til diagnosene og kan eliminere eventuelle andre medisinske diagnoser som kan gi samme type symptomer
  2. Etter påvist diagnose og svar på andre medisinske tester, bestill en time hos en osteopat med god kunnskap og erfaring rundt denne problematikken
  3. Hos våre osteopater vil vi gå grundig gjennom din sykehistorie og din smerteproblematikk. Vi vil deretter gjøre en full undersøkelse av bekken, mage og bekkenbunn. Undersøkelsen blir gjort i undertøy.
  4. Basert på de kliniske funnene legger vi sammen en plan på hva som bør gjøres fremover – både når det gjelder behandling og andre tiltak vi anbefaler.

For en oversikt over våre anbefalte gynekologer klikk her.

Har du spørsmål rundt dine underlivssmerter kan du sende oss en mail på info@oslokvinnehelsesenter.no eller sette opp time til en av våre osteopater her.

Disse terapeuter kan hjelpe deg med dette:

Anna Aamodt Osteopat D.O. MNOF og massør

Tine Oppedal Osteopat D.O. MNOF

Helene Victoria Ausland Osteopat D.O MNOF, massør og mammatrener

Ingrid Nicander Osteopat D.O. MNOF og massør

Linn Skaar Johansen Osteopat D.O. MNOF, mammatrener og muskelterapeut

X