Urinlekkasje

Urinlekkasje

Bekkenbunn og lekkasjeproblematikk: 

  • 92% sliter med inkontinens 12 uker etter fødsel
  • 5-7 år etter fødsel sliter 44,6% fortsatt med inkontinens
  • Under vaginal fødsel tøyes bekkenbunnen hele 300%

Forskning viser at ved urinlekkasje er det bekkenbunnstrening som har best dokumentert effekt, men det er viktig at det gjøres på riktig måte.
Både under og etter graviditet snakker vi mye om bekkenbunnen – men hva er bekkenbunnen? Og ikke minst, hvor er den?
Bekkenbunnen er musklene i underlivet, altså musklene rundt skjeden, urinrøret og endetarmen. Under en vaginal fødsel strekkes bekkenbunnen opptil tre ganger sin lengde, for så vanligvis å trekke seg tilbake til normalen ca 6-8 uker etter fødsel. En av hovedoppgavene til bekkenbunsmuskulaturen er å holde organene, blant annet blæren, i underlivet oppe. Blæren ligger oppå bekkenbunnen og urinrøret går igjennom muskulaturen, rett bak symfyseleddet. Når musklene blir strukket såpass mye under fødselen mister blæren støtten den får fra muskulaturen og lekkasje kan da oppstå.

Normalt eller unormalt?
Det er ulik grad av lekkasjeproblematikk og absolutt ikke alle som opplever det. Det er like normalt å kjenne at det drypper litt i siste del av svangerskapet og de første ukene etter fødsel som det er å ikke oppleve lekkasje. Mindre normalt er det dersom du kjenner du ikke har kontroll og kan holde deg, da bør du oppsøke hjelp.

Ved å lære å trene bekkenbunnen selv, utføre riktige knipeøvelser, kan være en viktig måte å hjelpe kroppen på, for å unngå store lekkasjer og annen problematikk etter svangerskapet.

Jeg nyser og lekker!
Blæren har, som tidligere nevnt, noe manglende støtte i ukene etter fødsel. Alle aktiviteter som øker buktrykket vil derfor skape et ekstra trykk ned mot blæren. Nyse, hoppe, løpe, hoste og le er alle ting som kan framprovosere en lekkasje. Dette er helt naturlig rett etter fødsel, men etter ca. 6-8 uker etter fødsel skal dette normalisere seg. Har du store lekkasjer eller tisser på deg flere måneder etter fødsel bør du oppsøke helsepersonell som kan hjelpe deg. De vil undersøke deg og avgjøre om en operasjon er nødvendig eller om dette kan løses ved egentrening.

Hvordan teste om jeg har god knipeevne?

En fin test for å sjekke om du klarer å knipe er ved å føre inn en finger i skjeden og stramme rundt fingeren. En annen teste er å forsøke og stoppe strålen mens du tisser. Hvis du får til dette har du kontakt med musklene i underlivet. Den siste testen er imidlertid ikke en god måte å trene på, men vil gi deg en indikasjon på at du har en god knipeevne. Vi opplever at mange kvinner presser ned istedenfor å trekke opp, eller strammer lår og sete istedenfor musklene i underlivet. Synes du det er vanskelig å kjenne om du får det til kan du oppsøke osteopat eller fysioterapeut, med videreutdanning innen kvinnehelse, som enkelt kan utføre en undersøkelse og veilede deg til riktig hjemmetrening.

Hvordan kan jeg trene dette hjemme?
Når du har lært å knipe med de riktige musklene kan du gjøre knipeøvelser; knip 8–12 ganger, hold hvert knip i 4–6 sekunder. Slipp rolig opp etter hvert knip, pust inn og ut før du gjentar. Repeter dette tre ganger etter hverandre eller i løpet av dagen.

Elektrostimulering og biofeedback brukes i behandlingen av urin- og analinkontinens hos kvinner, menn og barn. I tillegg brukes elektrostimulering og biofeedback i behandling av smertetilstander i bekkenbunnen, og for opptrening av svak muskulatur med og uten inkontinens.

Urinlekkasje kan ramme alle kjønn, og både unge og gamle. I Norge anslår man at minst en av ti opplever problemer med lekkasje i større eller mindre grad. Lekkasje av avføring/luft er heller ikke uvanlig.

Hva er elektrostimulering?

Muskler kontraherer og nerver sender signaler gjennom spenningsforskjeller – med elektrostimulering kan vi påvirke disse spenningsforskjellen for å påvirke aktiviteten. Elektrostimulering innebærer at vi gir strømimpulser gjennom elektroder eller prober. Ved å justere på ulike parametere for disse strømimpulsene kan vi sikte oss inn på ulike typer muskelfibre (raske/langsomme), og ulike komponenter av nervesystemet (raske eller langsomme smertefibre, modulerende, lokal endorfinproduksjon mv). Elektrostimulering kan brukes ved de aller fleste typer inkontinens. Ved å velge ulike programmer og innstillinger på apparatet kan man skreddersy behandlingen til den type inkontinens du har. Er årsaken en muskulær svekkelse, kan elektrostimulering aktivere muskulaturen slik at du kjenner muskelsammentrekning og kan knipe/trene sammen med impulsene. Er årsaken nevrologisk, kan elektrostimulering påvirke ulike cervereflekser som normaliserer blæretørmingen.

Elektrostimulering kan overordnet deles i to:

  1. Opptrening og bevisstgjøring av bekkenbunn med elektrostimulering rettet mot muskulatur.
  2. Nevromodulering ved overaktiv blære/urgency-inkontinens eller smertetilstander rettet mot nerver.

 

Tibialisstimulering – en annen type elektrostimulering

Tibialisstimulering er et alternativ til vanlig elektrostimulering med probe, og egner seg godt for eksempel hos barn eller hos andre der det ikke er aktuelt eller vanskelig å bruke probe/sensor i skjede/endetarm. Tibialisstimulering brukes ved overaktiv blære eller analinkontinens der fekalt hastverk er hovedårsaken. Man kan oppnå normal vannlating eller normal avføring/luft uten ukontrollert trang.

  • Stimulering av n. tibialis posteriori hemmer parasympatisk nerveaktivitet i S3-nivå, og blæremuskulaturens tonus normaliseres over tid.
  • Enkelt forklart vil blæremuskulaturens aktivitet normaliseres ved stimulering av tibialisnerven som deler nerverot med blæra. Dette kan gjøres med hudelektroder som plasseres på foten.

Tren selv hjemme med biofeedback

Biofeedback er et elektronisk apparat som brukes ved stressinkontinens, blandingsinkontinens og analinkontinens. Biofeedback gir deg tilbakemelding på hvordan du trener din bekkenbunn. Apparatet kan brukes alene hvis du har «kontakt» med bekkenbunnsmusklene dine. Dersom du har svært svak bekkenbunnsmuskulatur, anbefales det å starte med elektrostimulering for å få i gang aktiviteten. Der ser du hvor sterk, utholdende og rask bekkenbunnsmuskulaturen er. Dette er en intuitiv og enkel måte å motivere til treningsinnsats fordi fremgangen kan måles og resultater av innsatsen avleses over tid.

Dersom biofeedback skal vurderes som behandling for deg, så vil terapeuten lære deg å knipe etter et bestemt program som du følger via apparatet. Proben/sensoren, som er plasser i skjeden eller i endetarmen, foretar målinger av det knipet du klarer å gjennomføre, og resultatet ser du fortløpende på apparatets skjermbilde.

 

Rekvisisjonsordningen

Dersom du skal benytte deg av apparater hjemme, kan apparatet med tilbehør rekvireres til deg kostnadsfritt. Du kan da bruke apparatet i en begrenset periode eller så lenge du har behov og nytte av det. Det benyttes et eget rekvisjonsskjema for dette. Det finner du på Quintet sine hjemmesider eller på www.behandlingshjelpemidler.no

Link til skjema: https://quintet.no/skjema/

Dette får du selvfølgelig hjelp til av våre behandlere under konsultasjonen.

All tekst er hentet fra quintet.no

 

Disse terapeutene kan hjelpe deg med dette

Navn: Linn Skaar Johansen
Stilling: Osteopat D.O. MNOF, mammatrener og muskelterapeut
Kontakt: linn@oslokvinnehelsesenter.no
Bestill time

Navn: Helene Victoria Ausland
Stilling: Osteopat D.O MNOF og mammatrener
Kontakt: helene@oslokvinnehelsesenter.no
Bestill time

Navn: Siri Johansen
Stilling: Kiropraktor MNKF og mammatrener
Kontakt: sirij@oslokvinnehelsesenter.no
Bestill time

Navn: Mari Rudin Resaland
Stilling: Fysioterapeut MNFF og trener
Kontakt: mari@oslokvinnehelsesenter.no
Bestill time

X